Przebudowa trasy tramwajowej na łódzkich Kozinach była tą inwestycją, która w ostatnim czasie czekała na decyzję o dofinansowaniu. Najbliższe miesiące to teraz okres ogłaszania przetargów, większość w formule "projektuj i buduj".
Na inwestycyjnej liście tras tramwajowych do przebudowy, ul. Srebrzyńska czekała
najdłużej na ostateczną decyzję o dofinansowaniu. A warto w tym miejscu wspomnieć, że jeszcze kilka lat temu rozważano całkowitą likwidację torowiska w tej części Kozin i zastąpienie tramwajów autobusami. Na szczęście ta decyzja została zmieniona.
Przebudowa ul. Srebrzyńskiej. 59 mln złotych dofinansowania UMWŁ Zarząd województwa łódzkiego przyznał miastu Łódź 59 mln złotych na przebudowę trasy tramwajowej w ulicy Srebrzyńskiej. Prace będą prowadzone na blisko 3-kilometrowym odcinku pomiędzy ulicami Cmentarną a Włókniarzy. Na całym odcinku wymienione zostanie torowisko wraz z podbudową, które po zakończeniu prac stanie się tzw. torowiskiem zielonym. Do tego oczywiście sieć trakcyjna.
Najbardziej jednak zmieni się skrzyżowanie ulic Srebrzyńskiej i Włókniarzy. Przede wszystkim torowisko na tych dwóch ulicach zostanie ze sobą połączone. Vis-à-vis kładki przez tory kolejowe zostaną wybudowane trzy nowe perony tramwajowe wraz z trzema torami – do jazdy prosto w stronę Retkini i Teofilowa oraz do skrętu w lewo na Koziny. Każdy z 32-metrowych peronów będzie wyposażony w wiatę oraz elektroniczny wyświetlacz. Przejście dla pieszych oraz dojście do nowych przystanków znajdą się po północnej stronie skrzyżowania.
Likwidacji ulegnie krańcówka Koziny. W jej miejsce wybudowany zostanie 32-metrowy peron wyspowy z dwoma torami postojowymi, przy których zatrzymywać się będą mogły jedynie wagony dwukierunkowe. Oznacza to, że linia 7 w obecnym kształcie zostanie wydłużona w kierunku Teofilowa albo skończy swoją trasę w tym miejscu. Na razie bowiem
miasto odłożyło w czasie budowę węzła przy przystanku kolejowym Łódź Koziny.
Projekt dofinansowany jest ze środków unijnych w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i budżetu państwa. Wartość całego projektu wynosi 85 mln zł. Przebudowa ul. Srebrzyńskiej ma się zakończyć w połowie 2028 roku.
Inwestycje w Łodzi. Przetargi jeszcze w 2025 roku Warto wspomnieć, że miasto szykuje się do kolejnych przetargów dla inwestycji, które mają już dofinansowanie od jakiegoś czasu. Wszystko na to wskazuje, że wspomniana dzisiaj trasa w ul. Srebrzyńskiej wskoczy jednak na koniec przetargowej kolejki.
Grzegorz Nita ze spółki Łódzkie Inwestycje w niedawnej rozmowie z "Transportem Publicznym",
nakreślił pewien harmonogram działań. Najszybciej może zostać ogłoszony przetarg na wykonawcę nowego odcinka trasy tramwajowej pomiędzy ulicami Tramwajową a Kopcińskiego przez Nowowęglową, Wierzbową i Grohmanów. Tam prace miałby rozpocząć się już wiosną przyszłego roku. Ta inwestycja ma już gotowy projekt.
W dalszej kolejności planowane jest rozpisanie przetargów na wykonawców inwestycji, gdzie najpierw trzeba opracować projekty. Chodzi o ulice: Warszawską (odcinek: rondo Powstańców 1863 r. – Wycieczkowa), Aleksandrowską (odcinek: Woronicza – Szczecińska + węzeł Łódź Żabieniec), Rzgowską (odcinek: Paderewskiego – Kurczaki + krańcówka), Zieloną (odcinek: Wólczańska – Włókniarzy + węzeł przesiadkowy) oraz Legionów (odcinek: Żeligowskiego – Włókniarzy).
Ich zakończenie planowane jest do końca grudnia 2028 roku.